skriva_man
skriva header
Goethe

Wensen zijn voorgevoelens van hetgeen je in staat bent daadwerkelijk te realiseren

06-04-2015

Onderscheidend?!?

Stel iemand de vraag "Wat onderscheidt jouw bedrijf van andere bedrijven?" en de denkrimpels verschijnen. Vanuit de marketing willen we dit natuurlijk graag communiceren. Het liefst vertellen we het op wat voor een manier dan ook aan de nieuwe klant. Maar hoe.. dat is vaak zoeken.

Afgelopen weekend was ik in Scheveningen. Lekker genieten van het strand, de zee en daarna een hapje en een drankje. Nu alleen nog even bepalen welke standtent... de standtent-eigenaren doen allemaal hun best hun zaak een eigen, unieke uitstraling te geven. Ook al zijn de stoelen vaak hetzelfde, verschillende kleuren kussens, relaxte banken, vuurtjes, lampionnen en niet te vergeten de muziek geven een tent al snel een eigen gezicht. En zodra dat beeld je aanspreekt, ga je lekker op dat terras zitten.

Zo zaten wij bij Cocomo. Een heerlijke tent, waar de hele sfeer voor ons gemaakt bleek. Een heerlijke bank met lekkere kussens, in het zonnetje. Een tafel met een mozaïk van vrolijk gekleurde tegels met een vuurtje in het midden. Aardige bediening én heerlijke muziek die zelfs 4 uur! later niet verveelt! Een prima sfeer die je pas écht ervaart als je eenmaal binnen bent. Knap gedaan Cocomo!

Als zelfstandig ondernemer heb ik altijd last van een soort van "beroepsdeformatie". Bij alles wat ik zie, leg ik een link naar het ondernemerschap. Hoe gaan standtent-eigenaren te werk? Welke klanten willen zij binnen hebben? Maar ook, hoe onderscheid ik mijzelf als ZZP-er? Met leuke kussentjes, heerlijke banken gaat dat niet werken. De huistijl van mijn site en brochure geeft natuurlijk een beeld. Waarschijnlijk ben ik zelf de doorslaggevende factor! Hoe leuk dat natuurlijk is, een dosis zelfkennis is hierbij wel handig (en confronterend zo af en toe!).