skriva_man
skriva header
Pascal

Het hart heeft redenen die de rede niet kent

16-04-2015

Een naam...

De ene ondernemer bedenkt het ter plekke, de ander denkt er heel lang over na. Welke naam past bij jouw bedrijf? Welke naam geeft precies dat weer wat jij wilt uitstralen. Waar jij voor staat? Welke naam kun jij met enthousiasme, vertrouwen en vooral met trots uitspreken?

De keuze van een naam voor jouw bedrijf. Een belangrijke én moeilijke keuze. Twee jaar geleden gaf ik mijn bedrijf een naam. Best moeilijk, omdat ik op dat moment wel ongeveer wist wat ik binnen mijn bedrijf ging doen, maar er nog geen sprake was van een uitgekristalliseerd beeld. Wél wist is dat ikzelf dé belangrijkste positie innam. Daarom heb ik de naam van mijn bedrijf aan mijzelf gekoppeld. SkriVa is Zweeds voor Schrijver, als ik het uitspreek denk ik aan “actie, gaan en doen” en dat is ondernemen voor mij. Dat maakt dat ik met trots en enthousiasme mijzelf voorstel als de eigenaar van SkriVa.

Trots je naam uitspreken oké, maar dan. Regelmatig ontmoet ik mensen die vragen: “Van welk bedrijf, zei je?” “SkriVa? Dat bedrijf ken ik niet. Ik zeg dan vaak, “Dat kan kloppen, want ik ken u ook nog niet”. Meestal is het ijs dan wel gebroken.

Begin november stond ik op de Startersdag van de Kamer van Koophandel. Samen met tientallen andere standhouders informeerde ik startende ondernemers over het opzetten van een bedrijf. Ik maakte ook even een rondje langs de andere standhouders. Altijd leuk om contacten met andere bedrijven te leggen.

Bij een van de standhouders gebeurde het volgende. Ik vertelde dat ik naast het adviseren en coachen van ondernemers ook regelmatig lezingen en workshop voor ondernemers verzorg. De standhouder vroeg me hoe mijn bedrijf heette. “SkriVa” zeg ik vol trots en enthousiasme. De reactie van de standhouder was verrassend: “Wij doen alleen zaken met bedrijven met een naam”. Toen mijn mond weer was dichtgevallen kon ik niets anders zeggen dan: “Dat is mooi, want mijn bedrijf heefteen naam”.

Het gesprek hakkelde nog even verder en ondanks dat het keurig werd afgesloten, was de toon natuurlijk gezet. Ook bij startende ondernemers merk ik vaak dat ze het feit dat ze onlangs zijn gestart lastig vinden in de communicatie richting opdrachtgevers.

Als startende ondernemer moet je jezelf eerst maar eens bewijzen. Hoezo? Ben je dienstverlener, dan heb je dezelfde werkzaamheden vaak al jaren in loondienst gedaan. En moest je je toen ook iedere dag opnieuw “eerst maar eens bewijzen?”. Juist omdat je zo goed bent in je vak, word je zelfstandig ondernemer.

Dat bewijzen als ondernemer gaat vooral op als je voor het eerst onderhandelingen voert. Of als je voor het eerst een acquisitiegesprek voert. Inderdaad, dan mag je jezelf als ondernemer bewijzen. En dan vooral tegenover jezelf. Heb je de opdracht binnengehaald en ben je tevreden over de wijze waarop?

Vertrouw op je eigen deskundigheid en wees trots dat je als zelfstandig ondernemer werkzaam bent. Dát is de basis. Starter of niet.