skriva_man
skriva header
Pascal

Het hart heeft redenen die de rede niet kent

01-03-2016

Digitale detox

Altijd bereikbaar, op de hoogte van alle ontwikkelingen, niets gemist en ook nog even snel reageren. De digitale mogelijkheden ondersteunen ons op alle gebieden. Heerlijk, het zorgt ervoor dat zaken snel opgepakt kunnen worden, je bent niet aan een bepaalde locatie of tijd gebonden en kunt efficiënt werken.

Soms ook verslavend of zelfs dwingend. Wie bepaalt wanneer en hoe je reageert. Je collega´s, de bedrijfscultuur, je klanten of … jijzelf? En wat is dan ‘toegestaan’?

Een vraag die steeds vaker wordt gesteld. Afgelopen periode zie ik dat steeds meer grote bedrijven hierin beleid ontwikkelen. Naast het bespreekbaar maken en het opstellen van richtlijnen is nu zelfs ook het ‘recht om onbereikbaar te zijn’ opgenomen in de CAO van bedrijven als Siemens en BMW.

Bij Volkswagen ontvangen werknemers geen mail buiten werktijden. Dit beperkt bazen die verwachten dat medewerkers altijd bereikbaar moeten zijn. Deze maatregel geldt overigens niet het voor hoger management. Blijkbaar kan het hoger management er zelf wel mee omgaan, maar zijn zij niet in staat dit in de organisatie door te voeren….

Als zelfstandig ondernemer is deze vraag al lang voorbij gekomen en heb je hierin je weg gevonden. Jij bent degene die bepaalt wanneer en hoe je reageert. Of… heb je  jezelf laten leiden door wat er op je af is gekomen en kom je zo langzamerhand tot de conclusie dat je hierin voor jezelf ook wel ‘ns opnieuw naar kunt kijken?

De zomervakantie is voor mij ieder jaar een mooi ijkpunt. Heb ik alles goed geregeld zodat ik afstand kan nemen en even niet met mijn werk bezig hoef te zijn? Dat antwoord is positief. Maar belangrijker, doe ik dat dan ook? Want dáár ligt de uitdaging. Ik ben namelijk graag op de hoogte wat er allemaal gebeurt. In de wereld, op facebook en in mijn mailbox…

Misschien volgend jaar ‘de wens om offline te zijn’ voor een paar weken maar eens opnemen in mijn CAO.