skriva_man
skriva header
Winston Churchill

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.

16-10-2015

Codewoord Beleven

ondernemen belevenVorig jaar maakte mijn dochter van 7 jaar geurtjes van shampoo en doucheschuim. Ze had er hard aan gewerkt en nu ging ze de geurtjes verkopen. In mijn gedachten zie ik haar al in de buurt langs de deuren gaan om haar zelfgefabriceerde geurtjes te verkopen. Help… 

In een poging haar te helpen bij de voorbereiding - en getergd door beroepsdeformatie, maar dat terzijde -  vraag ik haar: “Wie zou dat willen kopen denk je?”. Haar antwoord: “Hoezo? Waarom zou iemand het niet willen kopen?” en ze gaat verder met haar geurtjes. Ogenschijnlijk met het maken van geurtjes, maar ondertussen bedenkt ze een plannetje.

10 Minuten later kom ik in de kamer en is het wasrek omgebouwd tot toonbank. Op de toonbank een viertal geurtjes “om te proberen”. Vol enthousiasme vertelt ze over de geuren en waarom ze zo speciaal zijn.  O ja, ze heeft er ook één voor mannen en laat het nu toevallig Vaderdag zijn…

Ik mag er 2 uitkiezen, die mag ik proberen en de volgende dag kan ik ze weer terugbrengen. Een bieb voor geurtjes, zeg maar. Ik kies er twee. Ze pakt de geurtjes in en vertelt dat ik ze de volgende dag terug kan brengen. En mocht ik de geurtjes nu super lekker vinden, dan wil ik ze de volgende dag misschien wel van haar…. kopen!

Fantastisch hoe ze de vertaalslag naar beleving maakt. Eerst beleven, dan kopen. Hoe ze een concept bedenkt om ook in de toekomst nog veel meer geurtjes te verkopen. Ik ben trots.

Het is een vraag die ik dagelijks van ondernemers hoor.  Hoe bereik ik mijn klanten? Laat jouw klanten jouw product ervaren, mix met het puur enthousiasme van jezelf, een oprecht geloof in jouw product.  Weet waarom je doet wat je doet.

En geloof me, dan staat jouw klant open voor jouw verhaal. En dat is het begin!

Wanneer stond jij voor het laatst bewust stil bij de ontwikkelingen binnen jouw bedrijf? Kloppen de keuzes die je hebt gemaakt en weet je waarom je doet wat je doet.